Po szóste: konsultowanie, decydowanie i komunikowanie
Zarządzanie ryzykiem to gra zespołowa ale nie zwalnia od odpowiedzialności

- Podejmowanie decyzji jest ostatecznym elementem cyklu zarządzania ryzykiem. Dobrze jest, jeżeli decyzje wynikają z przeprowadzonych konsultacji. I dobrze jest, jeżeli podjęte decyzje są znane.
 
Organizacja to zespół składający z ludzi o różnej wiedzy, umiejętnościach i doświadczeniach. Zarządzanie ryzykiem polega na tym, aby wykorzystać różnorodny kapitał intelektualny organizacji w całym cyklu zarządzania ryzykiem. Nie ma ludzi wszechwiedzących i nieomylnych – wymiana wiedzy, poglądów i opinii daje możliwość uniknięcia poważnych błędów i pomyłek. Daje również poczucie odpowiedzialności wszystkich członków organizacji za wszystkie aspekty jej funkcjonowania. Zarządzanie ryzykiem wiąże się z odpowiedzialnością wynikającą z podejmowanych decyzji. Nie da się od nich uciec: decyzje niosą ze sobą konsekwencje ale brak decyzji również.
Komunikowanie celów, zakresu, działań i wyników procesów zarządzania ryzykiem pozwala angażować całą społeczność organizacji w procesy zarządzania ryzykiem. Warunkiem sine qua non efektywnego angażowania się jest świadomość ryzyka: zagrożeń i szans. Komunikacja wewnątrz organizacji i na zewnątrz powinna sprzyjać budowaniu tej świadomości.
ISTOTA
1. Włączenie mechanizmów zarządzania ryzykiem w ogólny proces zarządzania organizacją, w tym stanowienia celów i podejmowania zamierzeń.
2. Jednoznaczne ustalenie zaangażowania, ról (indywidualnych i zespołowych), funkcji, zadań, odpowiedzialności i uprawnień członków organizacji w odniesieniu do zapewnienia skutecznego rozpoznania i reagowania na zagrożenia i rozsądnego podejmowania wyzwań.
3. Budowanie organizacyjnej inteligencji zarządzania ryzykiem, odpornością, ciągłością działania i bezpieczeństwem.
Good communication is as stimulating as black coffee, and just as hard to sleep after Ann Morrow Lindbergh
ZAKRES
Konsultowanie
1. Wymiana wiedzy, doświadczeń, opinii i poglądów z wewnętrznymi i zewnętrznymi interesariuszami. Ujawnienie różnic w postrzeganiu (rozpoznaniu) ryzyka ze względu na:
- wartości jakimi się kierują
 - potrzeby jakie mają
 - założenia jakie przyjmują
 - koncepcje jakim sprzyjają
 - doświadczenie jakie posiadają
 - … etc.
 
2. Wypracowanie stanowiska, które może być zaakceptowane przez interesariuszy.
Decydowanie
Podejmowanie decyzji dotyczących:
- Zakresu i struktury systemu zarządzania ryzykiem
 - Ustalania i akceptacji celów i zakresu zarządzania ryzykiem
 - Doboru metodyk, narzędzi i technik stosowanych w ramach pozostałych faz cyklu zarządzania ryzykiem
 - Akceptacji ryzyka oraz reagowania na zagrożenia i szanse
 - Oceny skuteczności i efektywności proponowanych i ustanowionych mechanizmów zarządzania ryzykiem
 - … etc.
 
Komunikowanie
1. Zapewnienie, że wszyscy członkowie organizacji rozumieją na jakie ryzyko narażona jest działalność prowadzona przez ich organizację.
2. Zapewnienie, że wszyscy rozumieją zakres i treść decyzji podejmowanych w związku z zarządzaniem ryzykiem
REZULTAT
1. Zaangażowanie całej organizacji w procesy zarządzania ryzykiem:
- wszyscy rozumieją jaki są cele organizacji
 - wszyscy rozumieją, czym i jakie jest ryzyko
 - wszyscy rozumieją, swoje role i zadania w zakresie zarządzania ryzykiem
 - wszyscy rozumieją swoją odpowiedzialność za zarządzanie ryzykiem
 - … etc.
 
2. Wbudowanie (integracja) procesów zarządzania ryzykiem w inne sfery zarządzania organizacją.





